Linkbuilding

Home   »   Linkbuilding

Linkbuilding

Naast techniek en kwaliteit, is autoriteit een van de belangrijkste bouwstenen zodra je aan de slag gaat met SEO optimalisatie. Door middel van het verkrijgen van links, kan je jouw autoriteit in de ogen van Google vergroten. Je noemt dit ook wel Linkbuilding. In deze blog leg ik uit wat linkbuilding is, wat de belangrijkste vuistregels zijn en hoe jij succesvol met linkbuilding aan de slag kan gaan.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verzamelen van kwalitatieve links naar je website. Het aantal links dat naar jouw website wordt geplaatst, wordt ook wel backlinks genoemd. Wanneer je een websitelink van een andere website krijgt, ziet een zoekmachine dit als een stem op jouw website. In dit geval voeg jij waarde toe aan het artikel waar de bezoeker vandaan komt. Hoe meer links jij ontvangt, des te beter dit is voor jouw webpagina. Deze krijgt hierdoor meer autoriteit en zal hoger ranken. 

Helaas gaat die regel niet helemaal op zoals hierboven uitgelegd. Relevantie is namelijk ook erg belangrijk. Als jij bijvoorbeeld een pagina hebt over hoe je logo’s ontwerpt, dan heeft het geen zin om links van een autotijdschrift te krijgen. Stel dat jij een autodealer bent en schrijft over het nieuwste Tesla model, dan is een link van hetzelfde autotijdschrift wel relevant.

Pagerank

Het krijgen van een link van website X, zal niet even veel kracht hebben als een link van website Y. Dit wordt gemeten aan de hand van onder andere ‘Pagerank’. Dit is een numerieke waarde die Google toekent aan een pagina. Een link van een pagina met een hogere pagerank, heeft meer invloed op je rankings dan een link van een pagina met een lagere pagerank. Helaas zijn de bepalende factoren in ‘Pagerank’ het geheim van de kok. Er zijn factoren waarvan we weten dat ze invloed hebben (door o.a. de webmaster richtlijnen en verschillende patenten van Google), veel meer is er echter niet bekend.

Vuistregels voor linkbuilding

Wanneer je aan de slag gaat met Linkbuilding, is het belangrijk om het volgende in acht te nemen:
1. Stel jezelf de volgende vraag: zal deze link betrokken en waardevolle bezoekers naar je website brengen? (Google probeert met zijn algoritme hetzelfde na te streven)
2. Google vindt een organische opbouw van je linkprofiel belangrijk. Om er voor te zorgen dat jouw website positief beoordeeld wordt door Google en andere zoekmachines, raad ik je de volgende zaken dan ook af:
• Links kopen;
• Overmatig veel bezig zijn met linkbuilding;
• Op blogs en fora ongevraagd links posten;
• etc.

Deze inspanningen worden ook wel “black hat”-technieken genoemd. Snel willen scoren met SEO door enorm veel links te vergaren. Het kan op korte termijn helpen, maar ik adviseer je hier vandaan te blijven en te kiezen voor een lange termijn strategie (een organische opbouw).

3. Maak bij het plaatsen van een link gebruik van een beschrijvende tekst waar je een link op plaatst (ook wel anchor tekst genoemd), maar optimaliseer deze tekst niet teveel. Bekijk hier een uitgebreid voorbeeld hoe je je anchortekst optimaal kan inzetten

Disavow tool

Wanneer je ongevraagd een slechte link naar je website krijgt, adviseer ik je de website te benaderen met de vraag om deze te verwijderen. Mocht de site de link niet willen verwijderen, dan kan je de link toevoegen aan je disavow file in Google search console. Dit is een vrij complex proces en kan een negatieve invloed hebben op je website rankings. Twijfel je? Doe het dan niet. Sind pinguin 4.0 (één van de algoritmes van Google), wordt Google steeds beter en sneller in het detecteren van slechte links.

Normaliter wordt elke link op je website uitgelezen door Google. Je noemt dit ook wel een “follow” link. Google crawlt de link en kent vervolgens een stukje “page rank” toe aan de desbetreffende pagina waar naar gelinkt wordt. In sommige gevallen wordt er een rel= “nofollow” tag aan een link meegegeven. Deze techniek wordt toegepast als je bijvoorbeeld betaald hebt voor een link, of links die geplaatst worden in een reactie onder een blogpost.

In html ziet een rel=”nofollow” tag er als volgt uit:

<a href=”signin.php” rel=”nofollow”>inloggen</a>

Los van het topic Linkbuilding, adviseert Google geen gebruik te maken van een rel=’nofollow’ tag als je aan de slag gaat met crawlbudget optimalisatie. Maak hiervoor gebruik van je robots.txt bestand.

Linkbuilding uitbesteden

Geen tijd voor Linkbuilding? Er zijn veel partijen die linkbuilding voor je doen. Wanneer je het uitbesteedt, adviseer ik je om de volgende punten te bespreken:
• Zorg voor transparantie, vraag bijvoorbeeld naar een uitgebreide beschrijving van het proces dat ze volgen.
• Vraag toegang tot het e-mail adres dat ze gebruiken voor hun acquisitieproces.
• Vraag naar een statusoverzicht van de linkbuilding activiteiten. Het liefst één die 24/7 beschikbaar is.
• Vraag naar casussen van andere bedrijven (eventueel uit dezelfde branche).
• Vraag of ze open staan voor “black hat” technieken (bijvoorbeeld: link farms of een PBN netwerk). Ja? niet doen!
• Vertrouw op je onderbuik gevoel. Loopt de communicatie stroef? Worden er gouden bergen beloofd? Positie 1 in 4 weken? Ga dan opzoek naar een andere partner.

Berjan Velderman
Kwaliteit boven kwantiteit
Bij het opbouwen van een sterk linkbuilding profiel is relevantie cruciaal. De tijd dat het puur draait om kwantiteit ligt al lang achter ons. Zoek vooral naar links die verwantschap hebben met jouw product of dienst en bijdragen aan de geloofwaardigheid en autoriteit.
Door links te leggen naar inhoud die aansluit bij de kernthema’s van een website, wordt niet alleen de samenhang van de site vergroot, maar wordt ook de relevantie voor zoekmachines versterkt.
Naast uitgaan van logica, past deze website wel of niet, vind ik persoonlijk ook de topical trust flow een goede graadmeter. Houd er echter wel altijd rekening mee, dat je dit met een korrel zout neemt en dus niet blind uitgaat van tools.

Aan de slag met Linkbuilding

Genoeg gepraat, het is tijd om aan de slag te gaan. Er zijn veel verschillende technieken om een kwalitatieve link te krijgen. Mijn best presterende links zal ik met je delen.

Vaak wordt je bedrijf of het onderwerp waar je over gaat, ergens genoemd zonder dat je het door hebt. Zonde, want dit biedt een unieke kans voor een kwalitatieve link. Om geen kans mis te lopen, kan je gebruik maken van een alert tool zoals: Google alerts (gratis, werkt niet altijd even goed) of een betaalde tool zoals Mention of SEMrush.

Stel als eerste een alert in op je eigen merknaam of misspellingen daarvan. Op die manier ontdek je eenvoudig pagina’s die niet naar jouw merk linken. Naast je eigen merknaam is het ook handig om een alert in te stellen over onderwerpen waar jij over gaat. Voor mij zou dat zijn:
• SEO tips
• SEO rank dropt
• etc

Zodra iemand hier iets over plaats op een forum of in een blog, kan je hier meteen op inspringen. Vertel de auteur dat je bijvoorbeeld recent over onderwerp x geschreven hebt en overtuig hem dat jouw product of artikel een toegevoegde waarde is voor zijn bezoekers.

Tip: Stel ook alerts in op merknamen van je concurrenten.

Soms kan het zo zijn dat één link verdwijnt. Er zijn een aantal SEO tools die deze zogenoemde: “gebroken links” bijhouden. Ik maak hiervoor gebruik van SEMrush. Deze tool monitort elke week je backlinks die je ontvangt. Raak je er één kwijt, dan wordt deze in een apart overzicht bijgehouden (zie de afbeelding hieronder).

Verloren Backlinks

Raak je een link kwijt, neem dan direct contact op met de webmaster van de desbetreffende website en vraag of hij jouw oude link weer terug wil plaatsen.

Jouw concurrenten zitten waarschijnlijk ook niet stil. Om te achterhalen via welke website zij backlinks krijgen, maak ik gebruik van SEMrush (zie de afbeelding hieronder).

Backlinks van concurrenten

Vraag niet zomaar bij elke website een backlink aan. Neem bij aanvragen van een link altijd de hierboven genoemde vuistregels in overweging.

Goed om te weten: Google kijkt niet naar het verkeer wat van link X of Y komt om te bepalen hoe waardevol een link is. Mijn advies wanneer je naar links van concurrenten kijkt: Kijk vooral of je aansluiting ziet op het onderwerp waar jij over schrijft.

Wees actief in je community

Zorg dat je actief wordt binnen jouw community. Denk aan het beantwoorden van vragen op fora, het weggeven van een interview in een podcast, het bezoeken van meetups en congressen. Wellicht dat het niet direct een link oplevert, maar je begint wel aan het opbouwen van een relatie. Het geen waar linkbuilding in de kern over gaat.

Maak gebruik van Ambassadeurs

Ga op zoek naar auteurs die over dezelfde soort onderwerpen schrijven als waar jij over gaat. Je zal al snel een zoekopdracht in Google doen. Mijn advies: kijk ook eens naar (micro) influencers op social media of een tool zoals Buzzsumo. Met de laatst genoemde tool kan je kijken welke artikelen goed gedeeld worden op social media. Een uitstekende kans om deze personen te benaderen met de vraag of ze jouw content willen delen.

Overige tips:

• Werk samen met influencers die bekend zijn binnen jouw community.
• Doe een onderzoek en plaats de resultaten. Wanneer de cijfers nieuwswaardig zijn, worden ze vaak gedeeld.
• Schrijf over trending topics. Uit Google trends blijkt bijvoorbeeld dat YOGA steeds populairder wordt. Verkoop jij wellness vakanties? Wellicht leuk om eens uitgebreid over YOGA te schrijven of zelfs een aantal filmpjes op Youtube te uploaden.

Google trends yoga

• Heel cliché, toch werkt het: schrijf kwalitatieve content die 10x zo goed is dan wat er al geschreven is in het verleden. Zorg dat jij de “go to”-bron wordt.
• Plaats gastblogs op andere websites die een sterke correlatie hebben met jouw product of diensten.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier